توصیه های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس در صنعت هتلداری

بحران کرونا و هتلداری

توصیه های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس در صنعت هتلداری

 

 

در اواخر دسامبر سال 2019، کروناویروس جدیدی، با نام کرونا ویروس نوین 2019، باعث آغاز شیوع پنومونی از ووهان (بازار غذاهای دریایی هانان)، به سراسر کشور چین شد که در حال حاضر تهدیدات بهداشتی بزرگی را برای سلامتی عمومی جهان ایجاد کرده است. بیماری همه گیر کووید 19 ناشی از کرونا ویروس نوین 2019 در سراسر جهان، در حال گسترش است و تا اول مارس 2020 تعداد 67 کشور، از جمله ایران را مبتلا و درگیر کرده است.

طبق آمار جهانی اعلام شده، نرخ مرگ و میر 3/4 % برای این بیماری ثبت شده است. علائم اولیه کووید 19 شامل پنومونی، تب، دردهای عضلانی و خستگی می باشد. تا به امروز هیچ واکسن یا داروی ضد ویروسی موفقیت آمیزی برای عفونت های کورونا ویروس نوین 2019 از نظر بالینی تأیید نشده و در دسترس نیست، اگرچه مطالعات در داخل و خارج کشور در این زمینه آغاز شده و ادامه دارد. بنابراین پیشگیری و کنترل عفونت و رعایت اصول بهداشتی توسط عموم مردم در اولویت می باشد.

 تحقیقات گسترده ای در مورد کورونا ویروس نوین 2019 نیاز است تا مسیر انتقال آن و مکانیسم های بیماری زایی آن بطور کامل و دقیق روشن شود، و اهداف بالقوه دارویی شناسایی گردد، که می تواند در توسعه اقدامات متداول پیشگیرانه و درمانی مؤثر باشد. در این مطالعه مروری، بر اساس شواهد منتشر شده تا اول مارس 2020، ویژگی های اپیدمی و اتیولوژیک کرونا ویروس نوین 2019، ویژگی های اساسی بیولوژیکی آن، از جمله گیرنده ها و مسیر انتقال آن، تشریح رویکردهای پیشگیری از بیماری و درمان کووید 19 ارائه شده است. با توجه به منشا پدید آمدن بیماری کووید 19، به نظر می رسد توصیه های تغذیه ای و بهداشتی به ویژه رعایت بهداشت را بیش از پیش بایستی مورد توجه قرار داد و برای شناساندن آن به سراسر دنیا تلاش کرد. عدم ایجاد استرس و اضطراب در میان مردم، ضمن توصیه و آموزش مردم به رعایت همه اصول بهداشتی و سلامت، القا و حفظ آرامش مردم نیز برای مقابله با این بیماری از اهمیت بسزایی برخوردار است. امید است که پیشگیری، کنترل و درمان بیماری کووید 19 از طریق تولید واکسن و داور و همچنین اقدامات بهداشتی درمانی در آینده نزدیک محقق شود. این مقاله به صورت تخصصی به توصیه های بهداشتی در پیشگیری از ابتلای کارکنان و مهمانان هتل ها به بیماری کرونا ویروس (کووید 19) می پردازد و صرفا جنبه آموزشی دارد. حق نشر این مقاله متعلق به مرکز حمایت از سلامت هنگ کنگ می باشد. هرگونه استفاده تجاری از این مقاله ممنوع می باشد.

کسب اطلاعات در مورد بیماری
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مکان های آلوده به ویروس و آخرین اطلاعات در مورد بیماری کووید 19 لطفا به وب سایت مرکز حفاظت از سلامت به آدرس زیر مراجعه بفرمایید:
https://www.chp.gov.hk/en/features/102465.html
به کارکنان صنعت هتلداری توصیه می شود که در جهت به حداقل رساندن خطر ابتلا و شیوع کرونا ویروس اقدامات احتیاطی زیر را در محل کار خود انجام دهند:

اقدامات پیشگیرانه
توصیه های کلی برای مدیر هتل

• کارکنان می بایست از ماسک (ماسک جراحی) استفاده کنند و بهداشت شخصی را به بهترین شکل ممکن رعایت کنند.
• مقادیر کافی مواد ضدعفونی کننده دست (مایع یا ژل بر پایه الکل 70 درصد به بالا) و ماسک جراحی، برای استفاده مهمانان در اماکن عمومی تهیه شود.
• بالا بردن سطح نظافت و ضدعفونی در تمامی مکان های هتل.
• هر دو ساعت یک بار تمام سطوحی که بیشتر توسط مهمان لمس می شوند، مثل دستگیره های درب ها و کلید های آسانسور، ضدعفونی شوند.
• حداقل روزی دو بار تمام اماکن عمومی هتل مثل لابی، سرویس های بهداشتی و… با محلول ترکیبی آب و مایع سفید کننده خانگی، ضدعفونی شود. (ترکیب 1 قسمت مایع سفید کننده خانگی که حاوی هیپوکلریت سدیم باشد با 99 قسمت آب ).
• سطوح عمومی که شستشو و ضد عفونی کردن آنها به سهولت انجام نمی گیرد، مثل سطح پارچه ای مبلمان لابی، تی لانژ، صندلی های رستوران، کافی شاپ و … را با پوششی که قابلیت شستشو و ضدعفونی کردن دارند، کاور کنید. یا در صورت امکان صندلی های کافی شاپ و رستوران را با صندلی هایی که به راحتی ضدعفونی می شوند تعویض نمایید.
• اطمینان حاصل شود که تمام اماکن هتل توسط سیستم تهویه، با هوای تازه تهویه شود. به ویژه اتاق های هتل.
• اطمینان حاصل شود که سیستم مکش هوا با قدرت کار می کند و فیلترهای سیستم تهویه مرتبا تمیز یا در درصورت لزوم تعویض گردند.
• توصیه می شود تمهیداتی اندیشه شود که کارکنان و مهمانان هتل را تشویق به رعایت فاصله اجتماعی کند و از هر گونه اجتماع و فعالیت جمعی مهمانان و کارکنان در هتل ممانعت به عمل آید.
• در سیستم کترینگ، نیز بهتر است تمهیداتی اندیشه شود که افراد را به رعایت فاصله اجتماعی تشویق کند. به عنوان مثال بین میزهای رستوران و کافی شاپ (بصورتی که نظم و طراحی آن قسمت بهم نخورد) فاصله یک متری ایجاد شود. یا اینکه چیدمان صندلی های یک میز به صورتی باشد که افراد روبروی یکدیگر قرار نگیرند.
• مدیریت هتل برای انجام اقدامات احتمالی در صورت مواجهه با شخص آلوده به کرونا ویروس همواره باید لیستی از کارکنان و مهمانانی که در هتل اقامت داشته اند (شامل: تاریخ ورود، مدت اقامت، شماره شناسایی، شماره گذرنامه، سن، جنسیت و ملیت افراد) را در اختیار داشته باشد.

توصیه های بهداشتی برای کارکنان بخش پذیرش در حین پذیرش مهمان

• کارکنان این بخش باید در مواجهه با مهمان و یا در محل های شلوغ از ماسک استفاده کنند.
• تحت هر شرایط فاصله اجتماعی را رعایت کنید (حداقل یک متر).
• مرتبا دست های خود را ضدعفونی کنید.
• به مهمانان یادآوری کنید که از ماسک استفاده کنند و بهداشت شخصی خود را به خوبی رعایت کنند.
• تاریخچه سفر مهمانان را تا 14 روز گذشته به طور مختصر بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید مهمان در این بازه به مناطقی که کانون شیوع کرونا ویروس هست، سفر نکرده باشد و اینکه آیا مهمان تحت قرنطینه اجباری هست یا خیر.
• مهمانانی که تحت قرنطینه اجباری هستند را در یک طبقه خاص اسکان دهید که ارتباط آنها با دیگر مهمانان و کارکنان هتل به حداقل برسد. در صورت امکان یک آسانسور خاص برای آنها در نظر گرفته شود، کلیدهای آسانسور مذکور مرتبا ضد عفونی و هوای داخل کابین بطور مداوم تهویه شود.

توصیه های کلی برای مهمانان هتل

• توصیه می شود بهداشت شخصی را به خوبی رعایت کنید. به ویژه بهداشت دست ها، استفاده ازماسک در اماکن شلوغ هتل و استفاده از دستمال حین عطسه یا سرفه.
• به مهمانان توصیه می شود درصورتی که علایم بیماری را در خود احساس می کنند در اتاق بمانند، از ماسک استفاده کنند و برای ترتیب دادن مشاوره با پزشک با اپراتور هتل تماس بگیرند.
• در صورت بروز علایم تنفسی، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.
• در جهت جلوگیری از گسترش بیماری، هتل باید تدابیر و تمهیدات لازم جهت دسترسی سریع مهمان به مراقبت های پزشکی را بیاندیشد.

توصیه های بهداشتی برای مهمانانی که تحت قرنطینه اجباری هستند (افراد مشکوک که بدستور پزشک باید خود را 14 روز قرنطینه کنند)

• افرادی که تحت قرنطینه اجباری هستند، باید در محل هایی که از طرف پزشک تایید شده قرنطینه شوند، اگر هتل شرایط قرنطینه آن ها را داشته باشد، پیش بینی می شود، این افراد هتل را برای قرنطینه اجباری انتخاب کنند.
• مهمانان تحت قرنطینه اجباری نباید بدون هماهنگی با پزشک اتاق را ترک کنند. ترک کردن اتاق برای آنها ممنوع است. سرو غذا برای این دسته از مهمانان در رستوران، کافی شاپ و دیگر قسمت های هتل ممنوع می باشد.
• مهمانانی که تحت قرنطینه اجباری هستند و همراهانشان، باید حداقل روزی دو مرتبه دمای بدنشان با تب سنج اندازه گیری شود و سلامتی عمومی آنها زیر نظر گرفته شود. اگر تب یا علایم دیگری داشتند باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرند و او را از وضعیت سلامتی خود مطلع کنند. پس از ارزیابی های پزشک در صورت لزوم باید به بیمارستان اعزام شوند.
در مواجهه با این دسته مهمان ها کارکنان هتل باید نکات زیر را مد نظر قرار دهند:
• توجه داشته باشند که تماس با مهمان را به حداقل برسانند، به عنوان مثال برای حمل و تحویل موارد درخواستی آنها حتما از ترولی کاور شده استفاده کنند. موارد درخواستی را با ترولی بصورتی در اختیار مهمان قرار دهید که مهمان بتواند بدون خروج از اتاق موارد درخواستی را تحویل بگیرد.
• در صورتی که مجبور شدید به اتاق مهمان وارد شوید، حتما از ماسک استفاده کنید. (قبل از ورود به مهمان نیز یاد آوری کنید که از ماسک استفاده کند). فاصله اجتماعی را رعایت کنید و بعد از ترک اتاق مهمان در کوتاه ترین زمان ممکن دست های خود را ضد عفونی کنید.
• در صورت تماس با مهمان هایی که علایم مشکوک دارند، حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.
• برای مهمان کیسه زباله فراهم کنید، تا زباله های خود را در کیسه زباله بیاندازند.
• در اتاق ها ملحفه اضافی بگذارید تا در صورت درخواست مهمان، تعویض شود.
• در صورت درخواست مهمان اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده در اختیار ایشان قرار دهید.
• برای ضد عفونی کردن سرویس بهداشتی اتاق این دسته از مهمان ها می توانید از محلول ترکیبی 1 به 49 مایع سفید کننده و آب استفاده کنید (49 قسمت آب 1 قسمت مایع سفید کننده مایع سفید کننده خانگی که حاوی هیپوکلریت سدیم باشد).

مهمان هایی که علایم تنفسی دارند
• به مهمان توصیه کنید که حتما در اتاق خود بمانند و از ماسک استفاده کنند، در صورتی که همراه دارند به مهمان پیشنهاد دهید که برای همراه خود اتاق جداگانه بگیرد و توصیه کنید حتما در اتاق خود بمانند و تحت مراقبت های پزشکی باشند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
• در صورت امکان برای تهویه بهتر هوا پنجره اتاق باز باشد.
• کارکنان هتل میبایست ارتباط با این دسته از مهمان ها و همراهانشان را به حداقل برسانند و در صورت مواجهه فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
• کارکنان هتل باید در مواجهه با این افراد و همراهانشان از ماسک، دستکش و نقاب استفاده کنند و تماس با این دسته مهمان ها را به حداقل برسانند.
• در این شرایط ماسک N95 پیشنهاد نمی شود، ماسک جراحی گزینه مناسبی برای پیشگیری از بیماری کووید 19 می باشد.
• تمام سطوحی که بصورت بالقوه آلوده می شوند را توسط محلول ترکیبی 1 به 49 مایع سفید کننده و آب، فورا ضد عفونی شوند، پس از 15 الی 30 دقیقه با آب آبکشی، و توسط یک دستمال خشک و تمیز، خشک نمایید. محل هایی که باید ضد عفونی شوند، تمام تاسیسات و تجهیزاتی که در مسیر رفت و آمد این دسته از مهمان ها هستند، مثل پنل آسانسور ها و لابی را شامل می شود. کارکنانی که احساس مسولیت می کنند باید حتما از ماسک، دستکش یکبار مصرف و نقاب استفاده کنند.
• اگر محلی آلوده به ترشحات خون، استفراغ یا مدفوع باشد، می بایست آن محل را با محلول ترکیبی 1 به 4 مایع سفید کننده و آب (1 قسمت وایتکس و 4 قسمت آب) ضد عفونی کنید و پس از 10 دقیقه با آب، آبکشی و با دستمال خشک شود.

پاکسازی و ضد عفونی محلی که در آن یک مورد مشکوک یا مبتلا به کووید 19 کشف شده
کارکنان نظافت کننده هتل باید از تجهیزات بهداشتی شخصی مناسب(Personal Protective Equipment یا به اختصار PPE ) استفاده کنند،که شامل موارد زیر می شود:
• ماسک جراحی
• دستکش یک بار مصرف لاتکس
• گان یک بار مصرف
• محافظ چشم (عینک کار یا نقاب)
• کلاه (اختیاری)

ضدعفونی کردن محیط های آلوده
• برای ضد عفونی کردن محیط های آلوده از محلول ترکیبی 1 به 49 مایع سفید کننده و آب استفاده کنید (49 قسمت آب 1 قسمت مایع سفید کننده مایع سفید کننده خانگی که حاوی هیپوکلریت سدیم باشد).
• در صورتی که در محلی اثری از خون، استفراغ، یا مدفوع مشاهده شد، آن محل را با دقت بیشتر و محلول ترکیبی غلیظ تر ضد عفونی کنید. پس از 10 دقیقه با آب آبکشی کرده و با یک دستمال تمیز خشک کنید.
• بدون اینکه خود را آلوده کنید تمام ملزومات بک بار مصرف نظافت را درون کیسه زباله بیندازید.
• با دقت تجهیزات بهداشتی خود (ماسک و دستکش و …) را درون کیسه زباله بیندازید.
• دست های خود را با محلول بر پایه الکل ضد عفونی کنید.
• یک جفت دستکش جدید بپوشید، کیسه زباله را گره کرده و از دسترس خارج کنید.
• دستکش ها را بیرون آورید و دست ها را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.

ضرورت شستشوی دست ها را به طور صحیح
بیشتر بیماری های عفونی، از طریق تماس با دیگران منتقل می شود. درصورت آلوده بودن دست ها به عوامل بیماری زا، ویروس از طرق چشم، بینی و دهان به راحتی وارد بدن می شود. بنابراین شستشوی دست ها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه یا ضدعفونی کردن دست ها با مایع یا ژل های بر پایه الکل حداقل 70 درصد امری ضروری می باشد.
زمانی که دست ها تمیز نیستند بهتر است فقط آنها را بشویید و در موارد ضروری از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید.

چه زمانی دست ها را بشوییم
• قبل و بعد از تماس دست با چشم، دهان و بینی.
• قبل ازتهیه غذا.
• قبل خوردن و آشامیدن.
• بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی.
• بعد از اینکه حین سرفه دست ها با ترشحات تنفسی آلوده می شود.
• قبل و بعد از عوض کردن پوشک بچه.
• بعد از دست زدن به وسایل دیگران.
• بعد از تماس با کیسه ی زباله ها.
• بعد از دست زدن به تاسیسات و تجهیزات عمومی مثل نرده پله (برقی) پنل آسانسور و …
• قبل و بعد از مراجعه به بیمارستان.
• قبل و بعد از مراجعه به اماکن عمومی مثل فروشگاه ها و …
• و اینکه هر زمان احساس کردید دست ها تمیز نیست.

نحوه صحیح شستشوی دست ها
مالیدن سریع دست‌ها به هم و آبکشی بعدی، تمام آثار ویروس را از روی دست‌ها پاک نخواهد کرد. در زیر فرآیند گام به گام برای شستشوی مؤثر دست‌ها توضیح داده شده است.
• دست‌ها را با آب روان خیس کنید.
• به میزان کافی صابون استفاده کنید تا کف صابون دست‌های خیس را بپوشاند.
• تمام سطح دست، شامل پشت، بین انگشتان و زیر ناخن‌ها را حداقل به مدت 20 ثانیه با صابون بمالید.
• دست‌ها را با آب روان به صورت کامل آبکشی کنید.
• دست‌ها را با یک پارچه تمیز و یا حوله یکبار مصرف خشک کنید.
دست‌ها را باید دستکم 20 تا 30 ثانیه بشویید. این امر درباره ضدعفونی کننده‌ها هم صادق است. از محلول های بر پایه الکل (که حداقل 70 درصد الکل دارد) استفاده کنید و به مدت 30 ثانیه آن را به دست‌تان بمالید، تا مطمئن شوید که همه جا را پوشش داده‌اید.

 

خرید بلیط هواپیما

بدلیل گذشت 15 دقیقه از زمان آخرین بروز رسانی باید جستجوی خود را تکرار نمایید.


جستجوی جدید
×

راهنمای نصب اپلیکیشن iOS

English العربی

1. در مرورگر سافاری در نوار پایین همین صفحه این دکمه را فشار دهید :

2.در منو باز شده ردیف پایین را به سمت چپ بکشید (در iOS13 به سمت بالا بکشید) و این دکمه را فشار دهید :

3. در بالای صفحه این دکمه را فشار دهید :

4. پس از بستن مرورگر، آیکون اپلیکیشن به گوشی شما اضافه شده و آماده استفاده میباشد.

1.في أسفل متصفح Safari ، انقر فوق :

2.في القائمة المنبثقة ، اسحب الصف السفلي إلى اليسار (iOS13 اسحب إلى أعلى) واضغط على هذا الزر:

3. في الجزء العلوي من الشاشة ، اضغط على هذا الزر:

4. بعد إغلاق المتصفح ، أيقونة التطبيق على الهاتف لقد أضفت وجاهزة للاستخدام.

1. In the toolbar on the bottom of the Safari browser, click on :

2. Select the :

3. In the next step, in the top right corner, click on :

4. A shortcut of the app will appear on your home screen, and the app is ready to use.