دلیل گرد بودن پنجره هوایما
آیا می دانید که دلیل گرد بودن پنجره های هواپیما چیست؟
حتما شما هم در سفرهای هوایی خود به این نکته توجه کرده اید که پنجره های هواپیما گرد است اما آیا تا به حال برایتان جالب بوده است که بدانید دلیل این گرد بودن پنجره ها چیست؟قطعا ساخته شدن آن طبق یک اصول مهندسی و دلایل خاصی صورت گرفته است که در واقع این مدل ساختن یک نوع تدبیر مهندسی می باشد که برای حفظ جان مسافران انجام گرفته و صرفا یک انتخاب به دون دلیل و طراحی ساده نیست .
در واقع اگر پنجره های هواپیما را مانند پنجره های خانه ها به شکل های مربع یا مستطیل می ساختند در خین پرواز هواپیما متلاشی می شد .در ادامه با چارتر 118 همراه باشید تا ابهامات ذهن شما را که ممکن است در سفر های هوایی برایتان پیش بیاید را برطرف کنیم.
دلیل اینکه این پنجره ها را به صورت دایره می سازند چیست؟
می توان گفت که شرکت های هواپیمایی تجاری در نیمه قرن بیستم شروع به پرواز هواپیماهایی کردند که تا ارتفاع بالاتری اوج می گرفتند که در واقع این طرحی که توسط این شرکت ایجاد شده بود در نهایت منجر به صرفه جویی در هزینه می گشت زیرا با کاهش چگالی هوا نیروی پسا (Drag Force) روی هواپیما است و این کاهش درگ نیز به مصرف سوخت کمتری منجر میشود. همچنین، پرواز هواپیما در ارتفاع بالاتر به معنی حرکت نرمتر آن نیز است.
نکته: نیروی پسا یا Drag همان نیروی مقاومت هوا یا نیروی اصطکاک میان بدنه هواپیما با ملکولهای موجود در هوا است که در جهت خلاف نیروی پیشرانه ایجاد میشود
در نهایت به منظور ایجاد شرایط مناسب برای هواپیما ها در ارتفاع بیشتر شرکت های هواپیمایی این تصمیم را گرفتند که در طراحی هواپیماها یکسری تغییرات را اعمال کنند .یکی از این تصمیمات دادن طرحی برای فضای داخلی کابین هواپیما بود که به گونه ای طراحی شود تا مسافران بتوانند به راحتی تنفس کنند .پس به دنبال آن هواپیما باید به شکل استوانه ای ساخته می شد تا بتواند فشاری را که به تازگی افزایش یافته را تحمل کند.
در دهه 50 میلادی سه هواپیما سقوط کرد و متلاشی شد و دلیل این اتفاق ساخته شدن پنجره های هواپیما به شکل مربع بود که باعث ایجاد نقص شده بود.
پنجرههای مربعی برای هواپیماهایی که در ارتفاع بالا پرواز میکنند، مشکلساز هستند. دلیل آن، وجود اختلاف اندکی بین فشار جو و فشار کابین است. این اختلاف باعث میشود که کابین کمکم منبسط شود و این انبساط فشار و تنشی را روی ماده ایجاد میکند. پنجرههای مربعی چهارضلعی و گوشهدار هستند. حداکثر تنش ایجاد شده نیز در گوشههای تیز یک پنجره مربعی رخ میدهد. هنگامی که تنشها به میزان بسیار زیادی میرسند، هواپیما دچار شکاف شده و فاجعه رخ میدهد!
اما در صورت استفاده از پنجرههای بیضی شکل، تنش و فشار بسیار یکنواختتر و نرمتر در محیط پنجره توزیع شده و هواپیما را از ویرانی احتمالی ناشی از تجمع تنش در امان نگاه میدارد.
با دلیل گرد ساخته شدن پنجره هواپیما آشنا شدیم، ولی شاید برخی از شماها خصوصیت دیگری نیز در پنجرههای هواپیما دیده باشید و برایتان تعجبآور بوده باشد.
دلیل هم ردیف نبودن صندلی ها در تعدادی از هواپیما چیست؟
می توان گفت که این مسئله به هیچ عنوان تقصیر سازنده های هواپیما نمی باشد زیرا که این موضوع به شرکت های هوایی که این هواپیماها را خریداری می کنند برمی گردد.در واقع شرکت های سازنده طرحی متناسب با موقعیت قرار گرفتن ردیف صندلی ها ،پنجره ها و حتی میزان جای پا طراحی می کنند و می سازند و سپس تمام نکات و توصیه ها را به شرکت های هوایی انتقال می دهند اما شرکت های هوایی به ندرت به این توصیه ها گوش می دهند و پیش می آید در برخی از هواپیماها دیده می شود که ترتیب قرارگیری ردیف صندلی ها بهم ریخته و یا حتی تعدادی به صندلی ها اضافه شده.
این اتفاق بیشتر در ایرلاین های اقتصادی تر می افتد که ترجیح می دهند قیمت های پایین تری را رائه کنند برای کاهش قیمت لگ روم (فضای جلوی پای مسافر) را کاهش دهند و تعداد ظرفیت را افزایش دهند. بنابراین، وقتی تعداد ردیف صندلیها تغییر یابد، پنجرهها نیز ممکن است با صندلیها در یک ردیف قرار نگیرند و ترازبندی آنها به هم بخورد.
حال اگر قصد خرید و رزرو بلیط هواپیما را دارید بهتر است به سایت چارتر118 مراجعه کنید تا با خیال راحت بتوانید از ایرلاین های معتبر بلیط خود را تهیه و رزرو کنید.