اصطلاحات پروازی اشتباه
اصطلاحات پروازی اشتباه

مرحله ی آخر پرواز
مرحله آخر پرواز در واقع جزء اصطلاحاتی می باشد که بدون قصد و قرض در 90 درصد اوقات اشتباه به کار برده می شود.در واقع مرحله ی آخر پرواز همان فاینال اپروچ (final approach) می باشد که هر مسافری وقتی چنین کلمه ای را از دهان خدمه های هواپیما می شنود گمان می کند که یعنی پرواز در حال اتمام می باشد و هواپیما قرار است که به زمین بنشیند.در واقع اسم این اصطلاح فرود نهایی می باشد یا همان (final descent) و به همین نام هم نشانه گذاری شده است .اما این واژه آخر پرواز جزء اصطلاحات پروازی اشتباه رایج می باشد .در واقع زمانی که هواپیما در حال فرود نهایی است باید حتی مهمانداران هم محکم سر جای خود بنشینند تا فرود صورت بگیرد.

چک این

بخش گمشده ها
توقف اجباری
استاپ اور (stopover)، توقف و یا لی اور (layover) از جمله اصطلاحاتی می باشد که در صنعت هواپیمایی آن را با این اسم ها می شناسند.توقف اجباری جزء یکی دیگر از اصطلاحات پروازی اشتباهی می باشد که به کار برده میشود.در واقع؛ استاپ اور یا همان توقف اجباری هواپیما زمانی به وقوع می پیوندد که مسافران پرواز در سفر خود به شهرها و مقصدهای متفاوت، بیش از 24 ساعت در شهری که متوقف شده اند، اقامت کنند. لی اور هم نیز اصطلاحی است که دقیقا مربوط به توقف های بین دو مقصد مختلف است که کمتر از 24 ساعت در مقصد کمکی به طول می انجامد اما گاهی در کاربرد، از دو اصطلاح لی اور و استاپ اور جا به جا هم استفاده می شود. در این میان بد نیست تا بدانید که، زمانی که هواپیمای خود را عوض می کنید و این روند از یک تا دو ساعت طول می کشد، به آن کانکشن یا ارتباط نیز می گویند.
پروازهای مستقیم در برابر پروازهای بدون توقف
پرواز مستقیم پروازی است که با یک شماره پرواز، یک یا چند بار بین مبدا و مقصد توقف می کند. مسافران یا در هواپیما می مانند و یا خارج می شوند و یا هواپیمای خود را عوض می کنند.شاید ندانید که پروازهای مستقیم همان پروازهای بدون توقف نیستند! خیلی بی مقدمه باید به این اصل در اصطلاحات پروازی اشتباه اشاره می کردیم زیرا می تواند اشتباهی زیان بار باشد. تا زمانی که با همان شماره پرواز سفر کنید، آن پرواز به عنوان پرواز مستقیم به حساب می آید. حال شاید برایتان سوال باشد که با اینم همه تکلف، چرا چنین پروازهایی وجود دارند؟ در جواب شما باید بگوییم که این سیستم از چند دهه ی پیش، یعنی زمانی که بلیط هواپیما را از طریق سیستم توزیع جهانی به وسیله ی آژانس های مسافرتی تنها به فروش می رسیده است، وجود دارد. مثلا ببینید اگر مسافری از یک شهر به یک شهر دور می خواسته تا سفر کند، باید در بین راه در یک شهر میان پروازش توقف می کرده است.

تاکسی وی
حادثه یا رویداد؟
این مورد از سری اصطلاحات پروازی اشتباه رایج در صنعت هواپیمایی، تقصیر خدمه و دست اندرکاران هواپیمایی ها نیست بلکه از اشتباهات رسانه ای نشات می گیرد! هر دو کلمه ی رویداد و حادثه در دو جای مختلف به کار برده می شوند و معانی مختلفی نیز دارند. سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی، حادثه را در واقع اتفاقی می داند که منجر به جراحت های جدی و یا کشنده ی مسافران و یا خسارت به بدنه ی هواپیما می گردد. اما در مقابل حادثه، رویداد دارای شدت کمتری است و به بی نظمی هایی که در روند معمولی پرواز اتفاق می افتد، مربوط می شود. به طور مثال به این مثال توجه نمایید که عبور هواپیما از روی باند فرودگاه با چند زخم سطحی، یک رویداد برای آنهواپیما و مسافرینش محسوب می شود نه یک حادثه.
مهماندار
